Dnes, 16. října v pravé poledne, začne hlasování o nejsexističtější českou reklamu v šestém ročníku soutěže Sexistické prasátečko. Hlasování bude spuštěno na stránkách soutěže www.prasatecko.cz. Letos bylo do soutěže nominováno celkem 100 reklam, což je nejvíce za celou historii soutěže. Lidé mohou hlasovat do 15. listopadu. Slavnostní vyhlášení soutěže bude 20. listopadu a večerem bude provázet Lejla Abbasová, která se již zapojila do boje proti sexistické reklamě.
Lidé mohli své tipy do soutěže posílat od května do včerejší půlnoci, letos se v soutěži sešlo více než stovka reklam. Hlasuje se ve dvou kategoriích. „Jedna se jmenuje Objektifikace aneb Ukaž všechno, která zahrnuje reklamy zobrazující lidi jako sexualizované objekty. Druhou kategorií jsou pak Stereotypy a jazykový sexismus, která upozorňuje na dvojsmyslné reklamní slogany a stereotypní zobrazení žen a mužů v reklamě,“ doplňuje jedna z organizátorek soutěže Petra Havlíková.
Z nominovaných reklam vybírá vítěze jak veřejnost, tak i odborná porota. „Snažíme se do debaty zapojit hlavně veřejnost, aby vyjádřila, co jí na reklamách vadí a jakou reklamu si ve svém okolí nepřeje. Chceme tím upozornit na důsledky všudypřítomného stereotypního zobrazování žen a mužů v reklamě – ať už jde o stereotypní představy o ženách a mužích, či poruchy sebepřijetí zejména u mladých dívek,“ vysvětluje Havlíková. V porotě zasednou odborníci a odbornice z genderové oblasti, reklamní i mediální osobnosti. Účast přislíbila například Barbara Havelková, expertka na genderové právo na univerzitě v Oxfordu nebo Kateřina Kalistová, první náměstkyně ministra kultury a členka Rady pro rozhlasové a televizní vysílání.
„V nadaci OSF si všímáme sexistických reklam. Naposledy jsme je zaznamenali v souvislosti s volbami. Když vidím slogany jako je „Láska, sex a politika“, vím, že téma sexismu v reklamě je v České republice pořád aktuální,“ říká Barbora Hořavová, manažerka programu Dejme (že)nám šanci v Nadaci Open Society Fund Praha, která projekt finančně podpořila.
Loni se o titul nejsexističtější reklamy ucházelo 99 reklam. Veřejnost zvolila za nejvíce sexistickou reklamu studentského spolku LDF to leti Lesnické a dřevařské fakulty Mendelovy univerzity Brno, zatímco odborná porota v loňském roce ocenila reklamu reklama firmy Záclony a design se sloganem „Poslední kapka jde do textilu“.