Dnes, ve čtvrtek 19. května, startuje už osmý ročník anticeny Sexistické prasátečko, kterou pořádá brněnská organizace NESEHNUTÍ. Anticena má za cíl vybrat nejvíce sexistickou reklamu v České republice. Letos si Sexistické prasátečko na své zahájení připravilo reklamy, ve kterých si muži a ženy vyměnili své obvyklé role. Co kdybychom v reklamách neodkazovali na zvětšování prsou, ale penisů? Byl by to pro společnost stále běžný vtípek? Tipy do Sexistického prasátečka mohou lidé posílat do 30. září 2016 přes www.prasatecko.cz.
Přeznačením reklam nechceme naznačit, že to, co se nyní v sexistických reklamách děje ženám, by se mělo dít i mužům, ale snažíme se ukázat, že není náhodou, že v rolích objektů sexuální touhy či pečujících o domácnost a děti atp. vidíme častěji právě ženy než muže.
Letošní ročník Sexistického prasátečka se ponese v duchu ukázek absurdnosti některých reklam, která se týká žen i mužů. NESEHNUTÍ tímto zahajuje už osmý ročník populární anticeny Sexistické prasátečko o nejsexističtější reklamu v České republice. „Chtěli jsme ukázat nejčastější typy sexistického zobrazování. Za letitou historii soutěže stále znovu vídáme ženy zobrazované jako objekty, zdůrazňování ideálu krásy i reklamy estetizující násilí. Rádi bychom upozornili, že některá zobrazení žen jsou častá, ale muži se do podobných poloh dostávají jen málokdy,“ popisuje smysl přeznačených reklam Kristýna Pešáková z NESEHNUTÍ.
O co nám jde? Nechceme propadnout kolektivní depresi ze sexistických reklam, kterých Sexistické prasátečko za svou existenci ukázalo už takřka sedm set. Chceme se trochu bavit na účet špatné reklamy.
Sexistické prasátečko ještě není v cestě za etičtějším reklamním prostředím na konci. To můžeme vidět i na přeznačených reklamách – sexistické reklamy mají v České republice i politické strany či vysoké školy, u kterých společnost očekává nadstandardní etické zásady. “Politické strany a vysoké školy přitom nespadají pod zákon o regulaci reklamy. Pokud tedy zobrazují něco neetického, společnost se tomu nemůže nijak bránit. Na druhé straně jsou na ně kladeny vysoké nároky – o tom svědčí i to, že se pravidelně umisťují v Sexistickém prasátečku vysoko. V roce 2014 vyhrála reklama ČSSD a v minulém roce se na druhém místě objevil Vlk z VUT, “ doplňuje Petra Havlíková z NESEHNUTÍ.