NESEHNUTÍ se tématu sexistické reklamy věnovalo více než deset let. Nejdůležitějším výsledkem naší práce je společenská změna, kdy se sexismus nejen v reklamě stal méně přijatelným, lidé si ho všímají a mají sami snahu o kultivaci reklamy i veřejného prostoru. Vydali jsme publikaci Sexistická reklama shrnující těchto deset let práce.
Publikace Jak vnímáme sexistickou reklamu? shrnuje výsledky dvou výzkumů sexistické reklamy realizovaných v roce 2018 a 2019. První přináší jedinečná kvantitativní data o vnímání sexistické reklamy českou veřejností z reprezentativního výzkumu CVVM. Prezentuje názory lidí na různé druhy sexistického obsahu v reklamě, vnímání různých zadavatelů či analýzu konkrétních reklam. Druhý je naopak kvalitativní sondou do světa internetové reklamy a jejího vnímání mladými lidmi ze středních škol. Odpovídá na otázky, jaký reklamní obsah vidí mladí lidé online, jak je ovlivňuje a jaký na něj mají názor.
Publikace Pod lupou: regulace sexismu v reklamě přináší komplexní pohled na vybraná témata regulace reklamy a zabývá se kvantitativní a kvalitativní analýzou zavádění do praxe Metodické informace MPO k rozeznávání sexismu v reklamě. Mimo to pak přináší například také shrnutí současné judikatury vyšších soudů k diskriminační reklamě či shrnutí závěrů šetření veřejné ochránkyně práv v oblasti sexistické reklamy.
Bez sexistických brýlí je publikace čtyř studií zkoumajících sexistickou reklamu pohledem různých oborů. Najdete v ní text Veroniky Bazalové z Kanceláře veřejného ochránce práv, který kriticky reflektuje samoregulační praxi v oblasti sexistické reklamy v České republice. Dalším text, „Svoboda sexistického projevu“, od Jany Kvasnicové rov- něž z KVOP se zabývá hranicemi svobody projevu a tím, zda ji sexistické reklamy překračují. Text Petry Havlíkové se zaměřuje na to, jaké jsou rozdíly zobrazování žen a mužů v reklamě. Posledním textem je analýza Kateřiny Kňapové, která přináší téma sexismu v politických kampaních a jeho vlivu na reprezentaci žen ve veřejných funkcích.
Cílem manuálu Jak na sexistickou reklamu bylo zlepšení povědomí o formách stereotypní a sexistické reklamy a možnostech jejího rozpoznání.
Jednotlivým formám sexistické reprezentace v reklamách se věnují první dvě kapitoly publikace. Kapitola Jazykově vyvážené pojednávání žen a mužů v reklamě detailně mapuje podoby jazykového sexismu v reklamních sděleních. Kapitola Děti a reklama se zabývá otázkou dopadu reklamy na děti z hlediska jejich socializace a utváření hodnot.
Publikace Co je to sexistická reklama? Katalog kritérií se zaměřuje na představení různých kritérií sexistické reklamy, které pomáhají k jejímu rozpoznání.
Publikace je překladem dokumentu, který využívá Magistrát města Vídeň za účelem posuzování sexističnosti reklam na území města.
Publikace Jak být sexy a nebýt sexistický inspiruje zadavatele a zadavatelky reklam. Najdete v ní příklad ze světa sportu v podobě prezentace úspěšné kampaně na ženské ragby od Martina Charváta, ale i paralely ze světa politiky v textu Jana Müllera či praktické návody, jak si ověřit, že reklama, kterou připravujete, neznevýhodňuje ženy či muže.
Že toto posouzení není vždy snadné, se dozvíte z textu Petra Vlasáka o hranicích sexismu v reklamě. Pohled právničky na regulaci diskriminační reklamy pak přináší text Jany Kvasnicové. Jaké to je pracovat ve firmě, která dbá na to, aby se neprezentovala sexistickými reklamami, se poté dozvíte ze zamyšlení Hany Kostovičové.
Jedním z cílů publikace Právní boj proti sexistické reklamě byla doporučení úpravy a možností regulace a samoregulace reklamy v České republice.
První část publikace se zabývá právní úpravou a samoregulací na Slovensku, následně popisuje systém samoregulace v Rakousku a regulační a samoregulační mechanismy v Norsku.
Ve druhé části se věnuje situaci v České republice. Zaměřuje se na právní úpravu regulace reklamy, jakož i neprávní normy ve formě etických kodexů. Autorkou celého textu je právnička Jana Kvasnicová.
Publikace Právo versus sexismus - metodický pohled na sexistické reklamy přináší několik úhlů pohledu na téma sexismu v reklamě.
Úvodní text Pohled na sexistickou reklamu v kontextu deseti let zkušeností s udílením anticeny Sexistické prasátečko shrnuje zkušenosti organizace NESEHNUTÍ s tématem.
Text Pavly Špondrové rozebírá Metodickou informaci k rozeznávání sexismu v reklamě od Ministerstva průmyslu a obchodu z pohledu hmotného práva.
Poslední text se zabývá rovněž Metodickou informací k rozeznávání sexismu v reklamě, ale tentokrát z pohledu procesněprávního - jeho autorem je právník Kanceláře Veřejného ochránce práv Martin Šaroch.
Publikace Fighting Sexism Publikace Fighting sexism shrnuje 10 let aktivismu za nesexistickou reklamu a vznikla se snahou shrnout práci NESEHNUTÍ na tématu sexismu ve veřejném prostoru.