V České republice se na reklamu zaměřuje Zákon o regulaci reklamy č. 40/1995 Sb. Na televizní a rozhlasovou reklamu dohlíží Rada pro rozhlasové a televizní vysílání a na ostatní typy reklam krajské živnostenské úřady.
Samoregulaci reklamy má na starosti Rada pro reklamu jakožto nezávislá instituce sdružující zadavatele, zpracovatele a šiřitele reklam.
Účinné je také na sexistickou reklamu upozornit přímo firmu, která se takto propaguje.
Stáhněte si příručku, která pomůže s rozeznáváním a posuzováním sexistické reklamy
Co můžete udělat vy?
Obrátit se na firmu, která sexistické reklamy využívá.
Využijte svého práva zákazníků a zákaznic a dejte najevo svůj nesouhlas se sexistickou reklamou – dobrý výrobek sexistickou reklamu nepotřebuje!- Poslat podnět Krajskému živnostenskému úřadu nebo Radě pro rozhlasové a televizní vysílání.
Můžete sepsat podnět či stížnost, kterou zašlete na podatelnu Krajského úřadu, kde má sídlo firma, kterou sexistická reklama propaguje. Úřad posoudí, zda je reklama v souladu se zákonem o regulaci reklamy, a pokud tomu tak není, nařídí její stažení a může jí i udělit pokutu. Stejný postup platí i pro rozhlasovou a televizní reklamu, ale podněty vyřizuje Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. kdo podání činí (jméno, příjmení, datum narození a místo trvalého pobytu, popřípadě jinou adresu pro doručování),
kterému správnímu orgánu je určeno (v totmto případě, kterému živnostenskému úřadu),
jaké věci se týká a
co podávající navrhuje (posouzení reklamy podle zákona č. 40/1995 Sb. o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání).
Obrátit se na samoregulační orgány reklamy
Prostřednictvím webového formuláře můžete upozornit Radu pro reklamu – ta posuzuje etičnost reklamy podle svého Kodexu a může navrhnout stažení nevyhovujících reklam. Členské organizace Rady neetickou reklamu stáhnout musí, u ostatních je to dobrovolné.
Bohužel samoregulace v České republice příliš nefunguje a tato cesta stížnosti není většinou úspěšná.Upozornit veřejnost či média
Pokud selže oslovení firmy nebo prověření reklamy úřady, spojte se s dalšími lidmi, abyste zjistili jestli mají k reklamě podobný postoj. Stejně tak můžete téma nabídnout médiím.Uspořádat happening.
V lidech je síla. Na každého člověka na happeningu připadají stovky, kteří myšlenku podporují. A firmy to vědí. Postupně se takto podařilo odstranit například tuto reklamu v Hradci králové.Monitorovat další sexistické reklamy
Všímejte si reklam kolem nás a nebuďte k sexismu lhostejní. Mluvte o něm se svým okolím. Sexismus v reklamě není normální.
Jak by měl vypadat podnět?
Podnět musí obsahovat informace o tom,
Nezapomeňte podpis, ať už propiskou nebo elektronicky.